آگهی حراج پایان‌نامه‌های ۳۰میلیون تومانی آتش سوزی پژو ۲۰۶ داخل پارکینگ در مشهد گرم‌ترین نقطه جهان، باز هم برای ایران ثبت شد (۷ مرداد ۱۴۰۳) مهمترین نکات درباره رفتار با فرزندان طلاق چای در روزهای گرم جایگزین آب نمی‌شود درمان تالاسمی از طریق ژن درمانی در آینده نزدیک نرخ عوارض خروج از کشور افزایش یافت + جدول (مرداد ۱۴۰۳) خسارت گرمای ۵۰ درجه به شبکه برق سرخس (۷ مرداد ۱۴۰۳) ماجرای جمع‌آوری واکسن‌های تاریخ‌‌مصرف‌گذشته کرونا در اهواز چه بود؟ (۷ مرداد ۱۴۰۳) نجات یک نفر از خودسوزی در عسلویه + فیلم نتایج اولیه آزمون‌های نهایی پایه دهم اعلام شد + لینک مشاهده نتایج (۷ مرداد ۱۴۰۳) کاخ سعدآباد تا روز چهارشنبه (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل است همه چیز درباره سکته گرمایی در روزهای داغ تابستان معدوم سازی یک تن مواد غذایی فاسد در مشهد ماجرای فوت بیماران دیالیزی بر اثر سرم‌های آلوده به کجا رسید؟ وقوع حادثه برای پرواز کیش به تهران (۷ مرداد ۱۴۰۳) کشف ۲ میلیارد ریال کالای پزشکی قاچاق در تایباد (۷ مرداد ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۳۷۸۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۱ خودروی متخلف توقیف شدند (۷ مرداد ۱۴۰۳) سرعت باد در خواف به ۷۲ کیلومتر بر ساعت رسید (۷ مرداد ۱۴۰۳) آتش سوزی در کارخانه یخچال سازی در تبریز (۷ مرداد ۱۴۰۳) محسن چاوشی ۲۰ زندانی کرمانی را آزاد کرد (۷ مرداد ۱۴۰۳) انتقال بخشی از زائران اربعین از طریق دریا | هنوز قیمت بلیت شناور‌ها مشخص نیست
سرخط خبرها

جزئیات شیوه برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ | امکان ۴ نوبت شرکت در آزمون سراسری

  • کد خبر: ۷۱۹۱۹
  • ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
جزئیات شیوه برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ | امکان ۴ نوبت شرکت در آزمون سراسری
مدیرکل دفتر سیاستگذاری، آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح سازوکار برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ پرداخت.
به گزارش شهرآرانیوز، موسوی مدیرکل دفتر سیاستگذاری، آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگوی ١٨ و ٣٠ شبکه خبر با اشاره به اینکه پنج بند درباره شیوه جدید کنکور مصوب شده است، اظهار کرد: سال هاست که نظام سنجش و پذیرش مشکلات متعددی دارد و داوطلبان و دانس آموزان همچنین مسئولان سنجش و پذیرش به این مشکلات اذعان دارند بنابراین با همت شورای عالی انقلاب فرهنگی و آسیب شناسی رخ داده برخی سیاست‌های مشخص که برای حل مشکلات موجود کنکور است، احصا کردیم.

او با اشاره به اینکه استرس جوانان و خانواده‌های آن در دوران کنکور بسیار است، اظهار کرد: برگزار دوبار آزمون به کاهش استرس کمک می‌کند و اعتبار دو ساله کنکور در شیوه جدید به این معناست که داوطلب می‌تواند در آزمون‌های بعدی شرکت کند و خودش را محک بزند، اما برخلاف سال‌های قبل با انتخاب رشته امکان شرکت در کنکور سال بعد از داوطلب سلب نمی‌شود و در دفعات بعد هم اجازه انتخاب رشته دارد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری، آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی تست محور شدن کنکور را مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد: با مسئولان آموزش و پرورش در این مورد جلساتی داشتیم، بر این اساس سعی کردیم تدابیری داشته باشیم تا صرفا ارزیابی براساس تست نباشد، در واقع تست ملاک سنجش یادگیری نیست.

او با اشاره به سازوکار حذف دروس عمومی در روش جدید برگزاری کنکور تصریح کرد: این نوع از دروس نیازمند بینش عمیق است بنابراین این موضوع را در کنکور تستی ارزیابی نمی‌کنیم و این کار همچنین به داوطلبان فرصت می‌دهد تا وقت بیشتری داشته باشند که دروس تخصصی را با دقت بیشتری دنبال کنند.

محدودیت‌های نظام فعلی سنجش و پذیرش در ارزیابی داوطلبان کنکور
در ادامه خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پذیرش آموزش و پرورش با اشاره به نارسایی وضعیت نظام فعلی سنجش و پذیرش گفت: محدویت جدی سوالات تستی در ارزیابی سطوح بالای یادگیری و توانایی حل مساله، اتکای بیش از حد سوالات چهار گزینه‌ای به سرعت عمل و تکنیک پذیری که به یادگیری عمیق آسیب می‌زند همچنین استرس زایی داوطلبان برای تعیین سرنوشت داوطلبان در عرض سه ساعت از جمله این عوامل است.

او ادامه داد: تغییر شکل برنامه‌های درسی و اهداف آموزشی از دیگر تبعات منفی کنکور است که موجب می‌شود تعادل برنامه درسی به هم بخورد و در متوسطه دوم به جای تمرکز بر برنامه درسی بر موضوعات مربوط به کنکور توجه ویژه‌ای می‌شود.

رئیس مرکز سنجش و کیفیت آموزشی بیان کرد: با این وجود که نظام آموزشی نظری است و نه آموزش‌محور باز شاهد هستیم که دانش آموزان کوششی انجام نمی‌دهند و به دنبال نکات کنکوری هستند.

او با اشاره به تغییر سهم سابقه تحصیلی در کنکور گفت که باید در آیین نامه‌های اجرایی سازوکاری تعریف شود تا شائبه‌ای از حیث یکسان بودن شرایط سهم سوابق تحصیلی در سال‌های مختلف نباشد، گفت: در شیوه جدید برگزاری کنکور هر داوطلب در چهار نوبت اجازه دارد تا در آزمون تخصصی شرکت کند و هر زمانی که قصد پذیرش داشت از نتایج یکی از این چهار نوبت بهره بگیرد؛ این زمانی قابل اجراست که شرایط هم سطح باشد؛ اشکالی که به آموزش و پرورش وارد می‌شود هم این است سطح امتحانات در هر سال متفاوت برگزار می‌شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تصریح کرد: در جلساتی که برای هم ترازی داشتیم تدابیری در نظر گرفتیم تا سطح دشواری سوالات در سال‌های مختلف وضعیت یکسانی داشته و نمرات در سال‌های مختلف قابل مقایسه باشد، اما تا زمانی که این تصمیمات تبدیل به آیین نامه اجرایی نشود قابل اطلاع رسانی نیست.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->